RYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRY03 RYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRY02 RYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRY DE PI4AMF01 Goedeavond zend-, luisteramateurs en andere belangstellenden, U detecteert het wekelijkse rtty-bulletin door en voor amateurs in de regio via onze voortreffelijke repeater. PI4AMF is de call van het Verenigingsstation van de V.E.R.O.N. afdeling Amersfoort (A03). Wij wensen u goede ontvangst. . . . . . OOO . OOO . O O . . O O . O . O O . 2 0 0 2 . OOO . O . OOOOO . JAARGANG . O . O . O . 6 . O . OOO . O . 0---------------.--------------.--------------- .--------------.0 . O O . O O . O . . O O . O O . O . VIA PI3AMF . OOOOO . OO O OO . OOO . . O O . OOO OOO . O . . O . OO OO .OOOO. . . . . Ons station is elke dinsdag om 20.30 uur qrv in rtty-mode. U kunt ons ontvangen met deze instellingen: Baud:50, Shift:170Hz. Mark: normaal en Centerfreq.1360Hz. Van ieder die meeschrijft stellen wij QSL zeer op prijs. Luister-amateurs kunnen zich telefonisch melden: (033)4632296 en zend-amateurs doen dit na de uitzending in RTTY-mode of tijdens de uitzending via PI2AMF. Het is de gewoonte om dat wij na het bulletin in phone roepen zodat zij die alleen op '2' kunnen uitkomen zich kunnen melden. ---------------------------------------------------------------- RTTY-BULLETIN DINSDAG 16 APRIL 2002 NR. 15 - 6E JAARGANG ---------------------------------------------------------------- De onderwerpen van vanavond: .............. + Inmelders uitzending 9 april 2002 + Verenigingsnieuws: - verenigings-agenda april/mei - geslaagden? + Reisbelevenissen van Heijmen PA1HC en XYL Rie uit het westen van de USA + Vraag het de T.U. Delft + Er aan / Er af.... (geen opgaven ontvangen) + Colofon. de pi4amf Inmelders 9 april 2002: ......... '70' : JAN PA2JHO, COR PD0IDQ 600Ohm : GERT NL12865, O.M. ESVELD RTTY : PD0IDQ, LUIT PA0LPN, RONALD PE1LID, RINUS PA3AZH ' 2' : MARIO PD0OWM, FRED PA3GSJ, PA0LPN, EDDY PD5EDB, ERIK PE3EMM QTH MONNICKENDAM (1E CONTACT BIJNA GESLAAGD), PE1LID. P.L. : COR PA5CB QTH LELYSTAD, JAN PD0AUQ/M Met dank voor de rapporten. de pi4amf Verenigingsnieuws: ......... Agenda: 3 mei : lezing Digitale TV (onder voorbehoud) mei : Hans PA2JWN organiseert in mei een ARDF-achtige vossenjacht op '80' en '2'. Over de juiste datum en tijd worden jullie later geinformeerd. Examens : het is mij niet bekend of er nog leden zijn die examen hebben gedaan. Mocht dit echter het geval zijn geweest wil ik de geslaagden feliciteren en de gezakten succes toewensen bij de volgende poging. de pi4amf Reisverslag Heijmen PA1HC en XYL Rie: ........... Het is eigenlijk onnodig te vermelden dat het in onze gelederen bekend is dat onze oud-voorzitter -net als vorig jaar- ook dit jaar weer 'onderweg' is in de Verenigde Staten van Amerika. Hieronder kunnen jullie kennisnemen van een gedeeltelijke weer- gave van (alweer) het 6e reisverslag. Jullie redacteur heeft het dan eens een keer 'gemakkelijk' HI! USA West 06 Na het Sequoia National Park hebben we eerst wat zaken geregeld in Fresno. De bibliotheek stond weer op het programma en volgens de kaart was er ook een Art Museum, dus dat hebben we ook weten te vinden. Het was niet al te groot en wat er te zien was, was van voor mij onbekende kunstenaars, maar wel mooi, althans het meeste. Ook was er een afdeling met oude Mexicaanse kunst, met veel dreigend uitziende beeldjes. En toen ik eens rondkeek om er een uit te kiezen voor thuis, zag ik een figuurtje met een vro- lijke glimlach en enthousiast opgeheven armen en ik dacht: ''Da's wel aardig voor op de boekenkast!'' Maar bij nader inzien bleek het een afbeelding van een mensenoffer, dat voor de plechtigheid een drug toegediend gekregen had waardoor hij zich heel gelukkig ging voelen en al glimlachend en zwaaiend ging hij dan voor de bijl. Ik heb hem toen maar in de vitrine laten staan. We hebben die dag verder nog heel nuttig besteed: bibliotheek, (Heijmen ging ondertussen naar de kapper en kwam bijna onherken- baar weer terug!). En dan zeggen ze wel eens: een loslopende hond vindt altijd wel een bot. Zo ging het bij ons ook, want toen we met het verzenden van de foto bezig waren, zei de man van de bibliotheek dat hij een heel handig programmaatje had om foto's te verkleinen zodat ze minder ruimte op een diskette innemen. Hij zou het wel even voor ons kopieren. Toen we de bibliotheek uit gingen hadden we voor nog geen dollar: tweedehands boeken, oude jaargangen van de National Geographic en een computerpro- gramma bij ons. Van het ene Nationale Park naar het andere! Nu staan we op een camping in Wanona, het zuidelijke deel van het Yosemite Park. Het is fris en bewolkt en we moeten even wennen aan andere temperaturen. De camping is primitief, geen electra, geen douches, maar wel voordelig. Dwz. zolang het nog april is. In mei gaan de prijzen met de helft omhoog. De entree voor de meeste Nationale Parken is 10.- Dollar: je mag er dan een week in rondrijden. De campings in de parken moeten apart betaald worden. Alleen de echte publiekstrekkers, zoals Yosemite en Grand Canyon kosten 20.- Dollar, maar voor 50.- Dollar koop je een jaarpas voor alle Nationale Parken. Die heb ik voor mijn verjaardag gekocht. We halen het er zeker uit, want we willen ook nog door Death Valley rijden en dan nog de Grand Canyon. Alleen jammer dat we de pas niet meteen gekocht hebben, want voor Big Bend en Joshua Tree hebben we nog gewoon entree betaald. Heijmen meende dat die jaarpas veel duurder was en dat het dus onvoordelig zou zijn. Vanaf Wanona, de zuidelijke camping, aan de Merced rivier, naar de eigenlijke Yosemite Valley is ongeveer drie kwartier rijden. Voordat je de vallei inrijdt, ga je eerst door een tunnel, kom je daaruit dan krijg je me toch een spectaculair uitzicht, niet te geloven. Wij zijn tijdens onze vacanties in Europa al in heel wat verschillende gebergten geweest en daarvan vinden we allebei de Dolomieten het indrukwekkendst, omdat de rotswanden daar zo plotseling loodrecht voor je oprijzen. Onze oorspronkelijke planning was om dwars door het Yosemite park via een pasweg weer naar het oosten te rijden, maar in verband met de sneeuw, is die pasweg nog gesloten. Veel kleinere paswegen blijven tot mei voor alle verkeer gesloten. We moesten het park dus aan de westzijde weer verlaten en zijn over een mooie bergweg verder gereden om onze route langs het noorden van het Yosemite Park te vervolgen. Maar o wee, ook deze pasweg was nog gesloten, evenals de volgende, langs route no.4. Nu staan we op 2000m. hoogte op een uitzichtpunt langs de route 88, die over de Carson- pas gaat. Het is dus een hele strijd om over de Sierra Nevada (zo heet dit gebergte) heen te komen. Nu we toch veel noordelijker rijden, dan we eerst gepland hadden, gaan we waarschijnlijk ook nog naar Lake Tahoe. Dat ligt op de grens van Californie en Nevada. Vervolg: 9 april. Aangekomen bij Lake Tahoe, een enorm groot meer op de grens van Nevada en Californie, moesten we eerst weer door zo'n Amerikaanse kermis. Hotels, bingo's, gokhallen, reclame voor dit en reclame voor dat, winkels, restaurants druk, druk, druk en dat al voordat de toeristen er waren. Het meer was mooi en groot, maar het was er voor de verandering pokkenweer. Regen en storm. We zijn een stukje aan de westkant langs het meer gereden, op de kaart stonden allerlei Statepark campings aangegeven. Maar ja, soms heeft het voorseizoen ook zijn nadelen. De camping, die we uitgezocht hadden was gesloten. Praktisch alle campings in de berggebieden gaan pas in mei open. Op een prachtig uitzichtpunt stonden we (volgens mij wel 100m. boven het meer) te genieten van al het natuurschoon, maar de natuur hield ons ook nog anders bezig, we werden bijna over het muurtje het meer in geblazen. Koud en nat (wat niet gepland was), Lake Tahoe maar rap verlaten en we zijn nu over een paar fikse paswegen op weg naar de warme kant, richting Death Valley. We hebben weer een prachtig plekje voor de nacht gevonden. Het was zo mooi dat we om vier uur besloten om daar niet alleen koffiepauze te houden maar er rustig te blijven staan. We waren niet de enigen die behoefte aan rust hadden. 's Avonds om een uur of tien in het donker kwam er ineens een auto ons prive-terreintje oprijden. Het was een jong stel, dat in hun luxe auto overnachtte. Knap koud dachten wij, toen we in ons bovenbed in onze slaapzakken kropen. De volgende ochtend scheen er weer een stralende zon aan een strakblauwe lucht en we hebben een grote pot koffie gezet en die samen met onze buren van die nacht leeggedronken. Het waren Fransen, die een vakantie van tien dagen in de USA doorbrachten. Ze hadden de nacht in hun auto prima overleefd. Na de zoveelste vergeefse poging om radio contact te maken, zakken we geleidelijk verder af naar Death Valley. Met het accent op geleidelijk, want vandaag hebben we zeker nog twee paswegen te rijden. De pashoogtes varieren van 7000 tot ruim 8800 voet, dus zo tussen de 2100 en 2700m. Prachtig weer, veel sneeuw op de bergen en de hellingen. In de namiddag kwamen we langs Monolake aan route 395. Dit meer is heel zout, langs de oevers staan een soort zoutpilaren of zoutrotsen en is voor de watertoevoer afhan- kelijk van smeltwater uit de bergen en regenwater. Er zijn geen rivieren die water aanvoeren. Het smeltwater brengt allerlei mineralen uit de bergen mee. Als dan 's zomers water verdampt uit het meer, wordt de concentratie van zouten op den duur al maar hoger en dat is duidelijk te zien en te proeven. Het water smaakt zouter dan dat van de Noordzee en het is heel zacht, net of er zeep in zit. Ook staan er in het meer een soort zoutpilaren, omdat er ondergrondse bronnen zijn die zoet grondwater omhoog brengen in het meer. De combinatie van dit kalkrijke, zoete water en de mineralen in het water van het meer, veroorzaken dan de z.g.n. ''tufa's''. Het was een heel apart gezicht en we hebben weer driftig gefotografeerd. Nu staan we op een officiele restarea langs de 395. Midden tussen de hoge dennebomen, hier en daar nog een beetje sneeuw op de grond, heel ruim en vooral ver van de weg en heel rustig. Morgen gaan we weer e-mailen. de pi4amf Vraag het de T.U. Delft: ..... Vraag: Stel dat een vliegtuig een lading vogels aan boord heeft. Als nu het vliegtuig in een luchtzak terecht komt, en de vogels daardoor even opvliegen, daalt dan ook het gewicht van het vliegtuig? Antwoord: De vraag is in principe heel eenvoudig te beantwoor- den. Het gewicht van een object is per definitie gelijk aan de massa van dat object maal de versnelling van de zwaartekracht. Een klomp staal met een massa van 1 kilo weegt op aarde ongeveer 9.81 Newton, want de versnelling van de zwaartekracht op aarde is ongeveer 9.81 m/s2. Dezelfde klomp staal weegt op de maan maar 1.62 Newton, omdat de versnelling van de zwaartekracht op de maan maar 1.62m/s2 is. De massa van het vliegtuig bestaat uit de romp, vleugels, staart- vlakken, motoren, lading etc.. Tijdens het verblijf in de lucht- zak verandert daar niets aan. Ook de versnelling van de zwaarte- kracht verandert niet in een luchtzak, dus het gewicht van het vliegtuig blijft constant. Het al of niet vliegen van de lading van tien ton vogels (overigens wegen ze geen tien ton, maar is hun massa tien ton) doet er dus niets toe. Tijdens een valbeweging in een luchtzak zullen we wel een ander gewicht voelen, omdat wij tijdens de val niet meer de 'tegendruk' van onze stoel voelen, we voelen ons gewichtsloos, maar we zijn dat niet. Als de vragensteller nog zout op allerlei slakken wil leggen, dan zouden wij kunnen kijken naar het toenemen van de versnelling van de zwaartekracht met afnemende hoogte en het brandstofverbruik van door de motoren tijdens de beweging in de luchtzak, het door de vogels omzetten in voedsel in spierarbeid etc., maar dat is allemaal verwaarloosbaar. (Ir. Joris Melkert, Faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek.) Uit het bulletin van PI4WNO. de pi4amf Er af : geen items ontvangen. ..... de pi4amf Agenda: ....... 16-04 : Idem, Maan bedekt Jupiter 03.00-05.00 uur 19-04 : Idem, Optische verschijnselen 20.00 uur De sterrenwacht is gevestigd op Milieucentrum Schothorst, Schot- horsterlaan 27 te Amersfoort 20-04 : Themadag 'zelfbouw' door SRS en Benelux QRP-club in 't Dorpshuis a/d Kosterijweg in Kootwijkerbroek. Lezingen door PA0CHN en PA0SSB. Open vanaf 9-17 uur. Leden gratis toegang, niet-leden 3 Euro. 21-04 : RSGB fixed 50mHz. 0900-1300UTC 27-04 : VHF-UHF/Antennemeetdag 13- en 23cM. bij 'De Lichtmis' 04/12-05: VRZA Radiokampweek op vakantiedorp 'De Jutberg' 09-05 : Radiomarkt op 'De Jutberg' vanaf 08.00 uur 16/20-05: Veron Pinksterkamp, Camping 't Vlintenholt, Odoorn info: Koos Sportel PA3BJV (033)-4551992 14-07 : 7e Europese Radiovlooienmarkt in de Tuindorphal,Sartre- weg 2, Utrecht. Entree E.2,50 info: pd0iia(at)hetnet.nl de pi4amf Colofon: ........ Sedert januari 1999 is het bulletin ook kortstondig te lezen in het packetnetwerk: rtty(at)nldnet en voor de oudere afleveringen kunt u terecht in de BBS PI8UTR Directory: PI4AMF, subdirectory: 2002. Op onderstaande URL's kunt u hiervoor ook terecht: www.veron.nl/afdeling/amersfoort/pi4amf.txt Oudere bulletins aanwezig op: www.veron.nl/afdeling/amersfoort/rtty/rtty.htm Nummers van ons clubblad 't Geruis' (1998/2001) vindt u op: www.veron.nl/afdeling/amersfoort/nieuws.htm Overnemen van artikelen is -met bronvermelding- toegestaan. Redactie: Techniek: Henk Teubler, PE1IMQ Jan Tuithof, PD0RDQ Tel. : 033-4632296 Tel. : 033-4611201 Packet : pe1imq(at)pi8utr Packet: pd0rdq(at)pi8utr E-mail : pe1imq(at)amsat.org E-mail: pd0rdq(at)amsat.org U KUNT ZICH NU BIJ ONS MELDEN IN RTTY-MODE. NA ONZE QSL GAAN WE VERDER MET ROEPEN IN PHONE. DE PI4AMF QRX QRX QRX IN RTTY