RYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRY03 RYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRY02 RYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRY = RTTY-BULLETIN = YRYRYRYRYRYRYRYRYRYRY01 . + + + + + V + + + + . + + CLUBSTATION + + E + + QTH + + . + + AMERSFOORT + + R + A03 + . + I + JO 2 2 QD + I + O + III + P I 4 A M F + III + . I + III + + III + I N III + IIIII + + + IIIII + III .IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII ================================================================ . ............ 19 april 2005, 9e Jaargang nummer 16 ............. ......Goedenavond aan allen die QRV zijn aan de QRG PI3AMF...... Voor inmeldingen zijn wij QRV op PI2AMF (RX 430.050mHz.) Luister-amateurs kunnen ons bereiken via (033)4 6 1 1 2 0 1 Wij zenden uit in 50Baud, 170Hz.Shift en 1360Hz.Centerfrequentie Uw inmelding of QSL-kaart wordt zeer op prijs gesteld. ++++++++++ VERENIGINGSSTATION P I 4 A M F AFD. A03+++++++++++++ +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Op 12 april mochten we in de ronde verwelkomen: '70' : RONALD PE1LID, RINUS PA3AZH, KOOS PA3BJV, MARTEN PA2MZ, JACK PA3JWC SWL'S : NICO NL1066, JAN NL5710 RTTY : PA2MZ, PE1LID, COR PD0IDQ, PA3AZH, PA3BJV EN HILDE PA3EKW ' 2' : PE1LID, PD0IDQ, PA3AZH, EDDY PD5EDB, LOUIS PA4HAY, PA3BJV, HARRY PD5HW QTH WOLVEGA, ALEX PD0LEX QTH TILBURG. Allen dank voor aanwezigheid en QSL! +++de pi4amf De onderwerpen van vanavond: ............................ + Afdelingsnieuws: Jan, PA2JHO, Opfriscursus CW, Zelfbouw-avond + De uitzendingen van PI4AA + Struikelblokken in de ontwikkeling van waterstof-auto's + Weersverwachting voor de komende vijf dagen + Geostationaire zeppelin gaat helpen bij surveillance + Begin vakanties in zicht: wie zijn er 'radio-actief'? + Eraan / Eraf + Agenda + Colofon ++++++++++++++++++++++++++++++++de pi4amf+++++++++++++++++++++++ AFDELINGSNIEUWS APRIL: ...................... Vandaag bereikte ons het bericht dat de XYL van onze vroegere QSL-manager Jan Over, PA2JHO, overleden is. Jan, tot voor ongeveer twee jaar de trouwste inmelder van ons bulletin, wensen we voor nu en de komende tijd kracht toe, waar- in we ook de verdere familie willen betrekken. Mede namens het afdelingsbestuur, Henk Teubler, PA1HT. ++++++++++++ OPFRISCURSUS -- --- .-. ... . : ------------------------------- Er is nog ruimte voor enkele deelnemers. De volgende opfrisbeurt is aanstaande donderdag 21 april. Na het QRT gaan van PI4AMF is er voor belangstellenden weer gelegenheid om op 144.100 mHz. oefenverbindingen in morse te maken. Meldt u zich in bij Koos, PA3BJV. MEI Enige bijzondere aandacht voor de bijeenkomst in deze --- maand is zeker op zijn plaats, want op 20 mei (3e vrij- dag) wordt er weer eens een zelfbouwavond georganiseerd. Kom allen, zou ik zeggen, om uw projecten, groot of klein, aan medeleden te tonen en te demonstreren. Een prima 'prikkel' ook, de laatste hand te leggen aan 'het project dat nog af moet'. Mocht u -naast de radiohobby- nog andere liefhebberijen hebben, dan zijn ook uitingen hiervan uiteraard welkom! +++de pi4amf +++ einde afdelingsnieuws/activiteiten +++ De uitzendingen van PI4AA: .......................... Aanvang iedere maandag: 20:30 Inmelden : 21:05 tot 21:15 op 145.787.5 - 3.603 - 14.120mHz. Herhaling: 21:15 tot 21:50 op 430.050 en 3.603 mHz. Op 25 april a.s. kunt u, omstreeks 21:50, een digitale mode meeschrijven. Volgens de planning: R T T Y . Ontvangstrapporten: per telefoon of fax op (033)-4942239 of via e-mail: pi4aa(at)veron.nl +++de pi4amf Struikelblokken in de ontwikkeling van waterstof-auto's: ............... Een ritje van twee uur -van Nabern naar Frankfurt am Main over de Autobahn- is voldoende om het meest in het oogspringende verschil tussen de brandstofcel-auto en de gewone auto met verbrandings- motor aan het licht te brengen. In minder dan negentig minuten zou je gestrand zijn op de vlucht- strook, zonder brandstof en zonder veel hoop ergens te kunnen tanken. Geen van de tot nu toe ontwikkelde waterstofauto's kan namelijk voldoende waterstof vervoeren om ook maar in de buurt te komen van de 350 kilometer die een automobilist verwacht te kunnen rijden nadat hij zijn tank heeft volgegooid. Voordat de 'early adopters' hun Toyota Prius of Honda Accord Hybride kunnen omruilen voor een nog 'groenere' auto, moeten de autofabrikanten en hun toeleveranciers eerst een manier zien te vinden om de opslagcapaciteit van de waterstoftank drastisch te verhogen. Bovendien zullen ze erin moeten slagen de prijs van het aandrijfmechanisme terug te brengen tot ongeveer eenhonderdste van de huidige prijs, waarbij ze tegelijkertijd de levensduur moeten vervijfvoudigen. Tot slot moet de krachtbron ook voldoende kracht kunnen leveren voor de aandrijving van SUV's (Sport Utilities Vehicles, ook wel bekend als 'aso-bak' of P.C. Hoofttractor') en andere zware voertuigen. Ook zal het internationale netwerk van benzinestations vervangen moeten worden door een infrastructuur die de bevoorrading met waterstof verzorgt. Niet alle autofabrikanten zijn er zeker van dat dit in de nabije toekomst gaat gebeuren. ''Hoogwaardige massaproductie kan nog wel vijfentwintig jaar op zich laten wachten'', zegt Bill Reinert, landelijk directeur van de afdeling Geavanceerde Technologie van Toyota. ''Ik heb niet veel hoop dat we de kosten voldoende kunnen verlagen en ik ben ronduit pessimistisch over de problemen rond de opslag van waterstof en over de mogelijkheid om die omvangrijke systemen in te bouwen in een auto voor de consumentenmarkt.'' Een veelzeggend teken dat brandstofcelauto's nog in de ontwikke- lingsfase verkeren, is dat bijna alle autofabrikanten er de nadruk op leggen dat hun regeringen meer moeten investeren in zowel fundamenteel onderzoek als in de ontwikkeling van water- stofdistributiesystemen. Bron: Scientific American. +++de pi4amf Weersverwachting voor de komende 5 dagen: (Lelystad) ................ Woe. Don. Vrij. Zat. Zon. -------------------------- Middag temp. (oC.) 11 12 12 15 13 Nacht '' (oC.) 3 3 5 6 7 Kans op neerslag (o/o) 50 0 0 50 60 Vandaag...was het een overwegend bewolkte dag. Bij een NNW-wind kon het kwik dan ook niet verder oplopen dan 12 graden. Dat we in wat minder fraai voorjaarsweer terecht kwamen laat de luchtdruk duidelijk zien met slechts 1005 hPa. Vochtig is het ook met een percentage van 82 procent waardoor het zicht beperkt bleef tot zo'n 10 kilometer. Vanaf donderdag treedt een weersverbetering in. (PA1HT) +++de pi4amf Geostationaire zeppelin gaat helpen bij surveillance: .............. Onderzoekers van de Purdue University in Indiana zijn bezig met de ontwikkeling van een luchtschip dat een jaar lang op een hoogte van 20 kilometer boven de aarde kan zweven. Propellers, aangedreven door elektromotoren, moeten de met helium gevulde zeppelin geostationair houden. ''Een automatisch controlesysteem met GPS zorgt ervoor dat het luchtschip binnen een straal van 1 kilometer blijft'', laat projectleider John Sullivan weten. Het onbemande luchtvaartuig kan zonder bij te tanken in de lucht blijven. Overdag leveren zonnecellen energie voor het luchtschip en de apparatuur die water omzet in waterstof en zuurstof. 's Nachts zet een brandstofcel (vermogen 500kW.) de waterstof en de zuurstof om in elektriciteit. Het restproduct water loopt terug in het systeem om een continue energievoorziening mogelijk te maken. Waarschijnlijk krijgt de zeppelin een lengte van 300 meter. ''Met behulp van computersimulaties gaan we de definitieve afmetingen van het luchtschip bepalen'', aldus Sullivan. Volgens de wetenschappers is het luchtschip beter geschikt voor surveillancetaken dan satellieten, omdat de zeppelin zich dichter bij de grond bevindt. Een ander voordeel is dat de zeppelin boven elke locatie ter wereld kan zweven, terwijl satellieten alleen boven de evenaar geostationair zijn. De Amerikaanse overheid subsidieert het project vanwege mogelijke toepassingen op het gebied van binnenlandse veiligheid. Sullivan denkt dat het luchtschip over vijf jaar gereed is. (AP) en een bull. van PI4WNO. +++de pi4amf Begin vakanties in zicht: wie zijn er 'radio-actief'? : ............... Zoals vorige jaren hieronder een opsomming van amateurs uit de afdeling die tijdens hun vakantie op HF QRV zijn. (Voorzover onjuist of incompleet, worden de gegevens bijgewerkt). Naam/call Periode Freqentie(s) Tijd Land(en) -------------- --------- ------------ ---- -------- Roel Vollaard, PE1ODF 04/15-05 14.275 2000-2100 T Koos en Hilde Sportel, PA3BJV/EKW 04-05/04-07 14.275/7.070 1000+2100 DL/OE/I/HB Rob Kelder, PA0KEL 07-05/07-07 14.275/7.070 va 2100 F/EA/CT Marten, PA2MZ 05/29-07 ? ? W0/7 of W3 Marten gaat ook een poging ondernemen om 4U1UN in de lucht te brengen. (Nu de mogelijke frequentie nog! PA1HT) Ruud, PA1PF 15-06/15-09 14.319 1230-1330 SV 14.275 2100 Henk Teubler, PA1HT 30-05/02-07 14.275/7.070 1000+2100 F +++pi4amf Eraan: ...... Johan Heus NL9723 zoekt een batterij voor een laptop: Compaq Contura 410C. Op een sticker a/d achterzijde staat ook nog het nummer H-86TTI. Reacties via (033)4720532 Eraf: ----> HIER had ook uw opgave kunnen staan <---- ..... Op mijn adres staat GRATIS voor u klaar: Een telexmachine van het Amerikaanse fabrikaat 'Teletype Corporation' indertijd te Chicago'. Deze (antieke) machine verkeert in goede staat, schrijft in 50Baud (uitsluitend hoofdletters). De kleur is zwart en aan de voorzijde bevindt zich een concept- houder. Inclusief boekje en een aantal rollen telexpapier. Reacties via 033-4632296 of PA1HT@amsat.org ++de pi4amf Agenda: ....... 23-04 : 66e Veron Verenigingsraad te Arnhem 23-04 : ALV VRZA in Eemnes 05-05 : Jutberg Laagsoeren, Hemelvaartmarkt 05-05 : PB60KW vanuit vuurtoren Katwijk 07-05 : Laatste HelleMonster Meeting te Ede 07-05 : Neeltje Jacobs als PI4WFL op IJsselmeer 12:00-22:00 13/16-05 : 40e Veron Pinksterkamp (VPK) Camping 't Vlintenholt te Odoorn zie ook: www.veron.nl/cie/evenementen/vpk 21-05 : Antenne Meetdag de Lichtmis 28-05 : 27e Friese Radiomarkt in/bij Dorpshuis 'De Buorskip' te Beetsterzwaag, info: www.frm.a63.org 17/23-08 : Sail Amsterdam 20/21-08 : International Lighthouse Weekend 21-10 : 60-jarig Veron Jubileum 22-10 : Dag voor de Radio Amateur, Americahal te Apeldoorn +++de pi4amf QSL: (033)4611201 en na beeindiging van het bulletin in RTTY- mode. Tijdens de uitzending via PI2AMF 430.050mHz.. Na het QSL-onderdeel gaan we over naar phone voor overige inmel- dingen, waarna QRT om ongeveer 21:30 uur. +++de pi4amf Colofon: ........ Lezen bulletins: www.veron.nl/afdeling/amersfoort/pi4amf.txt Oudere bulletins: www.veron.nl/afdeling/amersfoort/rtty/rtty.htm Nummers clubblad ''t Geruis' (1985 t/m 2005): www.veron.nl/afdeling/amersfoort/nieuws.htm Redactie Henk Teubler PA1HT, tel.(033)4632296, mail via amsat.org Techniek Jan Tuithof PD0RDQ,tel.(033)4611201, mail via amsat.org . . +++++++ PI4AMF SCHAKELT NU OVER VOOR HET -IN RTTY-MODE- ONTVANGEN VAN QSL VAN 'MEESCHRIJVERS'. NA HET ONZERZIJDS UITZENDEN VAN DE 'QSL INFO', GAAT PI4AMF IN PHONE ROEPEN TOT ONGEVEER 21:30.) ++++